2011-07-02

Tala med de stackars båtarna

Nu är det ungefär en timme kvar tills jag anländer i Stockholm. Jag kom fram till landet klockan två på måndagsnatten, och väl där har internetåtkomsten varit lika med noll. Jag har haft en skön vecka bestående av en hel del sol, morgonbad i den 16-grader varma havsviken med mormor som tar på sig läppstift till dessa stunder eftersom det piggar upp, filluncher med vanlijyoghurt, müsli, russin och fina, svenska jordgubbar. Dock inte med ingefära i, för det tycker jag inte om. Ibland med körsbär i, som jag plockade själv från trädet. Det gjorde jag ett tag en dag, hängde upp korgen i trädet och slängde i den ena klasen mer klarröd än den andra. De gjorde vi paj och sylt på sen. Jag har även läst ut Extremely Loud & Incredibly Close och den boken är ju svinbra. Nu läser jag Just Kids av Patti Smith, eller just nu sitter jag på tåget och lyssnar på min stolskamrats snarkningar. Hon är tant, det är ok.

Min kusin Ebba var där samtidigt som jag, med en vän, och vi tre drog till Lysekil över en dag. De räknade hur många snygga killar de såg, jag gick på banken. Sedan köpte jag Scott Pilgrim VS The World. Vrålnajs. Kan inte bestämma mig för om jag tycker att han är snygg, den där Micheal Cera, eller om han bara är en nörd som lyckats. Han springer skevt, sparkar iväg fötterna åt sidorna istället för att köra på den mer normala, raka stilen. Så mycket vet jag.

Jag lyckades fynda på loppis. En röd långklänning med t-shirtärmar, ett linne i grått och svart mönster och en randig t-shirt i vitt och grönt: allt för 40 kronor. Kände mig kunglig när jag gick därifrån med mina kläder, och även en halvmysig tavla för 15 spänn, föreställande ett mulet, blåsigt hav med några stackars båtar på, men den var fin, och man kände "stackars båtarna" när man såg den. Alltså måste den ha tilltalat mig. Jag fick även en massa ashäftiga kläder av mormor som vanligt och nu är min väska fullare än den var innan. Min själ är fullare av sommarkänsla, som den bara kan bli av en vecka på landet med jordgubbar, solande och den lugna inställningen till timmarna som går förbi utan att man tar dem på för stort allvar.

Nu ska jag hitta något äckligt i bistron.

/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar