2011-06-27

Jag är inte framme för en timme sen

Tänkte ju åka med X2000 mot Uddevalla idag. Började min resa försenat från centralen tio i fem. Efter en timme fick vi veta att aircondition inte fungerade hos chauffören, och det var mycket plågsamt eftersom han körde med solen rakt i plåten, så därför tänkte han byta till loket på andra sidan tåget. Alltså måste tåget vända om för att kunna fortsätta i samma riktning. Man kände ju ett okej mått av sympati för den stackars chauffören, även om man frågade sig om han inte bara kunde öppnat fönstret lite och väntat på att solen går i moln. När tåget var på väg att vända om tvärnitade det, varpå vi fick reda på att vi inte kunde fortsätta eftersom rälsen var sönder på grund av en så kallad solkurva. Rälsen hade i princip gått sönder eftersom solen skinit på den hela dagen. Här börjar man ju fråga sig om huruvida SJ:s tåg kan tåla väder över huvud taget, jag menar snökaos är väl en baggis jämfört med solkaos? Så då väntar vi på besked, eftersom vi inte kan köra åt något av hållen. Vid det här laget var tåget ungefär en timme försenat, så jag bestämde mig för att köpa lite mat för inte visste man när man fick se käk härnäst. Gratis te, kaffe och vatten till alla för den delen också. Tack skaruha. Vi fick reda på att vi ska backa tillbaka till Katrineholm och därefter få ett nytt tåg och åka vidare. Så vi väntar på klartecken på att få backa. Ytterligare en timme gick. Vi fick reda på att vi måste evakueras rakt på rälsen för att sedan gå till en grusväg cirka 15o meter bort där bussar skulle vänta på att köra oss till våra destinationer. Efter att vi fick klartecken för evakuering började väntan på att evakueras, vagn för vagn, sedan fick man vänta på att bussen ska gå, men jag fick i alla fall ett wienerbröd att leka med ett tag. Och nu är vi på en buss, och vi har lämnat Katrineholm. Jag har mobilt bredband, som jag kom på så jag skyndade mig ut för att hinna ta det innan bussen gick. Nu har jag något att underhålla mig med i alla fall. Klockan är nu fem i halv tio, vi kommer nog fram vid två. Om vi har tur. Vi ska nämligen byta buss om två och en halv timme.

/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar