2012-07-13

För att sammanfatta

Grekland var fantastiskt. Genomgående 30-35 grader, turkosblått hav och underbart sällskap. Första veckan spenderades på Zakynthos, en ö som är hälften naturreservat på grund av de utrotningshotade havssköldpaddorna och hälften party-ö tack vare feta britter. Vi bodde på Daphne Villas som är en stor olivlund där det gömmer sig små enplansvillor där vi bodde. Där bodde som mest ett gäng på 40 pers bestående av släkt och familjevänner som vi umgicks med mest hela tiden; hängde på stranden, vandrade i berg, drack fördrinkar och åt middag varje kväll, åkte ut på båttur och framför allt så firade vi mammas 50-års dag på lördagen. Det var härligt att få känna sig som en vuxen, med i gänget hela tiden. Jag tycker verkligen om våra vänner och det var kul att få festa med dem. Det var speciellt kul att det var så många olika kretsar tillsammans. Släktingar, gårdenfolk, mammas amerikanska familj, mammas barndomsvänner, med mera. Ett ungdomsgäng bildades också och vi satt uppe till sent på nätterna och filosoferade. Mammas fest blev superlyckad, talen avlöste varandra, mitt tal blev mycket väl mottaget och kvällen avslutades med vattenmelon och grekisk folkdans. Vi i familjen drog vidare, åkte till ön Koufonissi via Aten och Naxos. Koufonissi hade fantastiska bad, och var väldigt pittoreskt. Där var vi mest utslagna, blev sura på varandra och jag började tänka på framtiden som jag inte hunnit göra riktigt än och fick en smärre minikris. Den knuten löstes dock snabbt upp genom att fundera på planen jag faktiskt har, det enda som skaver är att jag behöver ett jobb men det ser ljust ut på den fronten.

Efter två nätter drog vi vidare till ön Amorgos, där vi stannade de fyra sista nätterna. Jättefin ö, vi solade och badade mycket och mamma och pappa firade 25 år tillsammans samma dag som Sara och Joel firade 25 månader tillsammans. Vi fortsatte överkonsumera yoghurt med honung och greksallad, skriva vykort samt att sova i hårda sängar som greker verkar tycka om. Jag var helt inne i Norwegian wood (asbra bok, tack Sonia!!), medan mor och far också var inne i två böcker så det var en skön lunk som infann sig. Vi bilade runt ön och besökte en vacker stenstrand och även ett kloster inbyggt i ett berg från 800-talet, stentufft (höhö). Sen åkte vi lång båttur hem via Naxos, slaggade en natt i Aten igen och sen var vi hemma. Nu känner jag mig extremt utvilad och nöjd, och känner att det är helt okej om det regnar resten av sommaren för jag har fått tre veckor i solen. Nu är jag redo att axla nytt liv som student. BRING IIIT!

/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar