2012-09-10

Mitt nya liv - starten

Igår kom jag fram vid sju, blev hämtad av Mikael och Linnéa i Mikaels fräsiga 70-tals volvo. Vi drog först och främst till ICA Maxi och handlade. Sen kom jag hem och packade upp allt, åt paj, bastade och sen somnade jag vid två för att jag inte kom till ro mellan allt nytt och mina nerver. Nu är första skoladagen avklarad. Känns som en evighet sen jag började här nu. Läraren som skulle leda båda mina lektioner VAB:ade så jag har varit lektionsfri, vilket har varit skönt för då har jag hunnit ta mig tid till att fixa allt administrativt och att komma in i skolan, se mig omkring och lära känna mina nya medmänniskor. Linnéa, jag och Emanuel promenerade runt lite, gick till vattnet och upp mot byn så nu har jag även bekantat mig med omgivningen. Har ätit frukost och lunch som jag så kommer att göra det närmsta året och det var gott. Gott bröd, vällagad mat och fin salladsbuffé samt te på maten. Jag lagade min första middag till mig själv och det blev sojafärssås med pasta och avocado. Också det gott, och jag har på sant studentvis lagat så jag har en portion som väntar på mig imorgon.

Nu sitter jag här i mitt rum. Det är på nedervåningen, snett mitt emot Linnéas. Det har en säng, ett skrivbord, tre hyllor en garderob och ett handfat med tillhörande skåp. På mina hyllor står te, lite böcker, smink, brevpapper och lite andra saker. På handfatet står min eltandborste, en kopp och en handtvål. På nattduksbordet står min enda ljusstake och däri lyser ett värmeljus. Alla kläder ligger vikta i garderoben. Ser fram emot att få min matta, lite affischer, fler ljusstakar och en duk att lägga på nattduksbordet, då blir det nog mer hemtrevligt. Dock måste jag säga att jag redan känner mig väldigt hemmastadd. Eftersom det inte var så väldigt längesedan jag flyttade sist tror jag att jag med det har insett att jag vet vad jag behöver för att känna mig hemma: mina kuddar, mina lakan, min kånken, min dator, min tandborste och lite små personliga tillhörigheter som sätter stämningen. Dessutom har jag ju en väldigt nära vän boendes i samma korridor som får mig att känna mig hemma var jag än går. Imorgon börjar jag 08.30 med musikhistoria. Linnéa och jag ska gå till frukosten härifrån vid tjugo i åtta, innan dess vill jag ha duschat. Har tänkt att jag vill gå och lägga mig sedan nio så nu ska jag slå slag i saken och trycka min täppta näsa mot kudden. 

Jag har det väldigt bra, so far so good. Ser fram emot att börja med undervisningen imorgon. Ska ta med mig kameran och ta lite fler bilder så ni ska snart få se hur jag har det!

Jag tänker såhär: Jag tänker i alla fall göra mitt bästa för att han vet att jag tycker om honom. Hur långt det räcker vet jag inte men jag tror att jag mår bra av att bara sprida den kärleken.

Dagens ord: Mörkerjam. Det jag gjorde tidigare ikväll, jammade med lampan släckt. Det var frigörande. 

/inkzor

6 kommentarer:

  1. Varårå, "Majk" orka märka ord liskom -.-

    SvaraRadera
  2. Fast de e ju inte direkt märka ord om de gäller siffror!?!? *facepalm*

    SvaraRadera
  3. Sprogforskere kan i grove træk deles i dem, der studerer sprog på et givet tidspunkt (sædvanligvis nutiden), og dem der studerer, hvordan sprog ændres med tiden, ofte over århundreder. Udtrykt lidt gammeldags er dette kontrasten mellem synkron og diakron sprogforskning. I et vist omfang anser sprogforskere fra den ene lejr den anden for at være mindre interessant og i sidste ende mindre kompetente eller videnskabelige.

    SvaraRadera