2010-07-11

I Piran

När man blir lite lycklig över "Välkommen till Slovakien/Österrike/Slovenien! Här gäller.."-sms:en from Telenor eftersom de känns som en reminder av att världen hemma fortfarande finns borde man inse att man varit isolerad lite för länge.
Jag befinner mig i Piran, en liten stad vid Sloveniens 4 mil langa havskust. En medelhavsdröm, vattnet är kristallklart och var man än ser sig om ser det ut som ett vykort när man vandrar runt pa de kullstensbelagda gatorna i byns gränder. När man star längst ut pa piren kan man se bade till grannarna Italien och Kroatien. Sitter vid en laptop som jag tror att jag skulle hoppa framför om nagon bestämde sig för att beskjuta oss. Är inne pa ett cafe som inte ens tar betalt för användningen av denna underbara makapär.

Istället för att blogga har jag skrivit vykort, närmare 15 stycken. I dem har jag skrivit saker som att Wien var underbart, rent och fint och att byggnaderna ser ut som 1800-tals drömmar, och att Ljubljana var likt Wien men mindre och inte sa renoverat och med en vacker boardwalk längs en flod. Att killarna är dösnygga och att jag ser nya "snyggaste nagonsin" varje dag eftersom jag är svag för italienska badhunkar som ser ut som armanikalsongmodeller (sett vid Bled, sjön ni vet, f?or ?ovrigt det vackraste jag sett, publicerar bilder hemma) och tydligen är jag lika svag för slovener med brunt halvlangt har och bruna ögon, men att kvinnorna ser ut som "Hej kom och hjälp mig" med asfula paljettmönstrade T-shirts och harfärgningar som lämnar en otroligt fragande, t.ex kortklippt illrött med brandgula slingor (true story) är en sak jag inte kan koppla ihop..

Jag har även blivit en tjej som kollar pa fotboll, nagot att göra liksom. Ikväll är det VM-final. Imorgon ska det bli 40 grader varmt och jag ska spendera dagen med att aka tag i 10 timmar tillbaka till Slovakien. I övermorgon tar vi flyget hem. Hela den här resan har överträffat mina förväntningar gang pa gang. Ak hit innan turisterna tar över!! Nu ska jag vandra iväg och bränna mig i solen sa ni far skratta at nagot när jag kommer hem.

/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar