2011-01-27

Samhälle B

  • Från början sträckte sig kursen över ett helt år, eftersom det är en 100-poängskurs. Den dök aldrig upp på schemat det första halvåret och nu ska vi jäkta oss igenom den på ett halvår. Lärarens kommentar? "Det här blev inte alls som jag tänkt mig heller."
  • Läroboken är tryckt 1994. Det står till exempel hur öststatsländerna håller på att förnya sin politik för att bli västerländsk demokrati. Det står även om hur "ungdomar" ockuperar hus pga bostadsbrist. "Räknas det som demokrati?". Har skolan inte råd med bra böcker? Kan någon då förklara för mig hur vi har råd att köpa in flera nya akustiska gitarrer som passar bra till att spela bossa nova?
  • Min lärare ska bytas ut, hon hade arbetat mer än heltid och eftersom hon inte får betalt för det ska hon sluta ha den kursen. Vi ska få en ny lärare vid namn Nils som inte ens är färdigutbildad. Han har sin C-uppsats kvar. Lärarens kommentar? "En c-uppsats lär man sig inte så mycket på."
  • Vårt schema suger. Tack vare kursen slutar jag sex på måndagar och tjugo i sex på onsdagar. Det har jag accepterat. Nu ska de ändra schemat så att jag börjar halv nio på måndagar (Läraren: ".. och då är det ett jääättelångt pass eftersom ni bara kommer ha två lektioner i veckan istället för tre) istället för halv ett, och slutar fyra på fredagar istället för klockan två. Varför får vi ändra schemat? Jo, för att vi måste anpassa oss till Nils. Lärarens kommentar: "Han har ju ett liv och saker att göra!"
  • Vi ska ha en presentation nästa vecka, om ett lands statsskick etc. Jag har ingen aning om vilken dag och vet alltså inte alls hur jag ska prioritera mina studier med tanke på att jag har sex andra läxor att ta itu med.

Jag brukar inte klaga på Rytmus, men det här är ett skämt. Funderar på att skicka in texten ovan till rektorn.

/inkzor

3 kommentarer:

  1. Gör det. Snarast! Så får det inte gå till. Fast du! Klart ni ska ha en behörig lärare, men: en C-uppsats lär man sig faktiskt inte SÅ mycket på...

    SvaraRadera
  2. ingrid. skicka in till rektorn!

    SvaraRadera
  3. Klaga! Säg som det är, säg vad du tycker - det du är bäst på! :D Det löser sig ska du se.

    Pöss!

    SvaraRadera