2012-04-29

Lägenheten, lite update

Efter att ha bott i den här lägenheten i nästan en månad kan jag lista några för- och nackdelar. Det blev 11 lika.


Fördelar:
  • 100 meter till Ica och Tub, slipper alltså alla avstånd.
  • Nära till Gärdet, Liljanskogen och Djurgården. Skönt med natur trots staden, det har blivit några joggingturer i den nya miljön och det är så himla skönt med nya miljöer.
  • Mysigare, vi utnyttjar alla rummen mycket mer än vi gjorde i stora huset
  • Två balkonger har vi. En med morgonsol och en med kvällssol - najs.
  • Söt hiss har vi i huset, har botat min smygande hisskräck.
  • Det är miljövänligare att bo mindre. Mer energieffektivt.
  • Känner mig tryggare med människor omkring mig. Det känns inte lika farligt att komma hem sent på kvällen.
  • Närheten till stan, man kan dra ut helt spontant och gå på bio eller träffa kompisar, eller dra hem och käka lunch på en skoldag utan problem.
  • Vi har mycket mindre onödiga prylar. Huset var dubbelt så stort så vi har slängt och sålt allt vi inte använde. Man känner sig lite lättare.
  • Vi har havsutsikt.
  • Det är mycket lättare att spontant bjuda hem kompisar.

Nackdelar:
  • Inte najs att vi inte längre kan kompostera, men de kanske börjar med matavfallssortering i Sthlm snart
  • Sjöarna är saknade.
  • Det är ganska lyhört i lägenheten liksom. Om man spolar vatten i köket så hör jag det jättebra, men jag antar att man vänjer sig vid såna ljud.
  • Mataffärerna är dyrare. Ica Gärdet som vi bor vid är det dyraste Ica:t i Sverige.
  • Känner mig inte hemma bland Östermalmsfolk 
  • Saknar Nacka lite, men det är nästan bara dumt, om man inte tänker på känslor och att jag är uppvuxen där ute.
  • Ibland när jag står i mitt lilla WC kan jag höra hur någon ovanför spolar och då hör jag hur det forsar förbi i rören och då kan jag inte låta bli att tänka på att någon annans avföring just åkte förbi.
  • Om hunden drar in extra mycket smuts i hallen och alla skor också smutsar ner drar jag in det i mitt rum när jag går förbi. Det är lite jobbigt för jag gillar inte smuts under fötterna som sagt. 
  • Jag är inte lika bekväm med att gå naken om jag är själv, fast det är bara i vardagsrummet vi möjligtvis kan ha insyn.
  • Man måste vara piffig om man vill gå utanför huset. Lite i alla fall.
  • Vi har bara en dusch.
Lite bilder på nya hemmet. Här ser ni dock inga av badrummen, inte heller gästrum, hall och mitt rum. Det får ni se någon annan gång. Och bilderna är några dagar gamla. Kan man se på att träden inte ännu är sådär färskgröna som de är nu när knopparna precis slagit ut, och påskprylarna är inte heller framme. Aja. Får helt enkelt lägga upp nya bilder. ELLER SÅ FÅR NI HÄLSA PÅ.
Keuken, som man säger på holländska.
Vy över matplats från keuken.
Utsikt vid matplatsen.
Vardagsrummet, med glimt in i mammas och pappas sovrum.
En av ballarna.
Ett fint mellanmål - en bonus.
/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar