2011-11-28

galonisklädd dagisklass


 
 
Jag har lite kollektivtrafikberättelser. Härom dagen spydde en tjej en halv meter framför mig, efter att hon bett att få byta säte med den som satt framför henne så att hon kunde se fönstret eftersom hon var åksjuk. Detta hjälpte uppenbarligen inte. Jag såg hennes kväljningar leta sig upp ur magen när hon hulkade men jag tittade bort när jag såg hur hon böjde sig över papperskorgen framför mig. Dock kändes det oartigt att hålla för öronen när man hörde hur det landade i papperskorgen. Det är lätt att höra vilken konsistens det som landar i papperskorgen har. Kanske smattrar det som hennes spya, eller så dunsar det som ett helt äpple man slänger eftersom det blivit mosat överallt på ytan av att ha legat i en väska med spetsiga böcker, eller så låter det ingenting som en papperstuss. 
 
En annan incident som hände idag var att busschauffören körde fel. Det var okej med mig för han hittade tillbaka trots att han tog en otrolig omväg för att komma tillbaka, men jag försöker tänka att jag är en förstående i-världsmedborgare som försöker att låta bli att stressa sönder av att en kommer hem fem minuter senare än vad en tänkte från början. Det gick inget vidare och jag skrek "NU KÖR DU FEL IGEN!!" och insåg att alla måste tro att det bor en kaxig latino-woman inom mig. 

En tredje grej var att jag stängde av mina öron när en galonisklädd dagisklass steg på bussen, ren standard, men sen satte jag på dem igen när två flickor satte sig bredvid mig och började diskutera julen. Det var jättesorgligt. Den ena flickan berättade att hon inte visste hur de skulle fira jul eftersom mamman inte ville fira med pappan, även om pappan kunde tänka sig det. Tjejen var kanske sex år gammal. Varför ska hon behöva tänka på sånt? Hon såg jätteledsen ut. Hennes kompis försökte trösta henne genom att säga att om de börjar bråka på julen ska hon skrika TAJM AOUT och gestalta en filmregissör som klipper en scen med sina händer. Det tyckte jag lät som en bra idé. Såg framför mig hur den lilla flickan skulle sitta nöjd bland alla människor som frusit till is och inte längre bråkade. 
 
/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar