2009-06-29

Dublin

Innan jag börjar berätta om Dublin så vill jag säga två saker:
1. Borra ALDRIG utan bedövning. Smärtan är obeskrivlig, som en stöt som går igenom hela kroppen.
2. JAG KOM IN PÅ RYTMUS YEEAAH! Min framtid är inte osäker längre.

Dublin dåra. Jag kan sammanfatta med några punkter.

Irländarna
- FULA. Måste bara säga det. De är så jävla fula. Antingen är de feta, har lite flebb, eller är skitsmala och rynkiga. Ansiktena är acne-anfallna, rynkiga eller oproportionerliga med små hakor/stora näsor/små ögon. Ja, det flesta kombinationer finns. Så fort jag såg en snygg kille så var han italienare, fransman eller svensk. Alltid. Ka-ching. Är glad över att bo i Sverige. Tack för att ni är snygga, pojkar.
- De flesta går med en cigarett/kopp kaffe/öl/energidryck i handen. Eller allt på samma gång. Hälsan verkar ju inte vara på topp. När vi var på Zoo:t var det massa familjer där som hade picknick, och jag hörde en mamma säga till sin dotter att hon absolut MÅSTE äta upp sin muffin innan hon fick sina chips. Då undrar man ju lite hur deras matvanor ser ut.
- Trevliga? Jadå. Hotellägaren till vårt hotell var en surkärring, men annars träffade jag bara positiva människor!

Shopping
Mja. Det var helt okej, men mest kedjor och inte så många roliga småbutiker att gå omkring och titta i. Man drar ju inte till Dublin för att shoppa direkt. Topshop och Marks and Spencers finns!! Det älskar vi. Pappa och jag gick till M n S matavdelning för att köpa lite picknick mat. Slutade med att vi var där i en timme och gick omkring och dreglade över massa underbara ekologiska/low fat/annorlunda varor. Underbart!
Grafton Street var den klart bästa shoppinggatan, Henry Street var ok.

Sightseeing
- Fanns många fina kyrkor, tyvärr tog de betalt för inträdet (vilket jag tycker är ett hån mot gud!!), så vi gick inte in. Men de var väldigt fina på utsidan i alla fall. Mäktiga.

Åh hjälp nu går det en spindel på min vägg fast pappa ska döda den med toapapper FAN den ramla ner och nu är den borta. ÅÅÅH hatar sånt. Hoppas den dog.

- Staden i sig var rolig att traska runt i. Rolig på det sättet att den ändrade sig väldigt mycket från kvarter till kvarter. Först kanske det var värsta öset med restauranger och klädaffärer, sen tog man några steg till så var man i lite slummigare kvarter, sen tog man några steg till och var i Business-kvarter. Roligt.
- Parkerna var väldigt fina! Många fina änder som simmade omkring i dammar och sånt, som jag självklart fotade med stor glädje. Djurparken var inte så kul, men St. Stephens Green rekomenderar jag starkt.

Övrigt
- Det växte palmer lite här och var! Haha. Lite konstigt. I parkerna också.
- Pubarna var väldigt mysiga. Pappa och jag gick in på en som hette Stag's Head eller något. Otroligt irländsk, vacker med gamla kyrkfönster. När vi gick hem en dag så gick vi in i en pub där det satt ett gäng vid borden och jammade tillsammans. De spelade irländsk folkmusik, skitcoolt!
- Temple Bar, som alla säger att man måste åka till, var skittråkigt. Bara massa restauranger som är till för svensexor och möhippor där de kan supa sig fulla. TRÅKIGT. Söder om Temple Bar tyckte jag bäst om.
- Man SKA gå i Dublin. Pappa och jag gick så mycket att jag fick skavsår och träningsvärk i låren, men det är inga avstånd ändå. Bara fånigt att ta taxi. Buss kan vara mysigt om man ska åka till utkanten av stan eller något.

SÅ. Resan får 3.5 av 5 stjärnor. Jag tyckte väldigt mycket om att vara med min far, det var mysigt. Det gjorde resan bättre. Tror inte jag skulle rekomendera någon att åka till själva Dublin, men Irland däremot. Vi åkte till en liten stad utanför Dublin som hette Howth. Där var det jättefint, naturen är så vacker. Åk till någon mindre stad vid kusten och chilla istället, sen kanske man kan åka till Dublin över en dag. Man behöver inte så mycket mer tid, staden är inte så stor.

/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar