2009-08-22

You may say I'm a dreamer

Tänk dig världen utan krig. Då konflikter löstes verbalt, då våld inte användes mot människor, då alla dessa pengar som läggs ner på krigsindustrin istället kunde läggas ner på att ge folk bättre liv. Shit, vad mycket pengar som skulle sparas!
Se dig omkring. Ser du något som relaterar till krig? Jag ser massa böcker som handlar om krig på ett eller annat sätt, t. ex. Finns ju massa TV/PC-spel också, filmer.. När jag hör syrsor spela tänker jag på kulsprutor, är inte det stört? En jag känner, vi kan kalla personen X, har spelat jättemycket krigsspel i sin barndom. Nu vill X åka till Afghanistan för att "hjälpa till". Tror inte ni att X har påverkats av TV-spelen? Jag menar, X spelade verkligen hela tiden. Undrar vad X:s hobby och mål skulle vara nu om X inte hade haft de där spelen.

En intressant tanke, som min kompis Sonia tänkte först: När det handlar om kärlek slutar det oftast att man går över till handlingar, i form av t. ex kramar och kyssar. Är det då inte naturligt att man går över till handling om man känner stark ilska och hat?

Vi lär oss från tidig ålder att det är fel att slåss, att man ska prata om det. Moralen kommer från religionen, som säger att man inte ska skada sina medmänniskor. Tänk om kristendomen inte funnits? Om det nu var så att Jesus steg ned på jorden och spred sitt budskap, tänk då om han inte gjort det? Folk trackar ner på religion, men det var ändå något som uppfanns av människorna för att vi skulle ha en ursäkt till att inte döda de svaga för att de var en börda, utan skona deras liv för att de har ett värde som människor. Religionen har medfört många grundpelare i vårat samhälle, som man inte får glömma.
Om religionen inte funnits, skulle det vara så att vi tillslut skulle hitta på den principen ändå för att vi skulle förstå att det var fel, eller skulle samhället se helt annorlunda ut? Om det ens skulle finna ett samhälle, vi kanske skulle utrota oss själva istället. Med teknikens utveckling skulle det säkert vara möjligt.
Har precis läst en bok som heter "Djungelbarn". Handlar om en tjej vars föräldrar är språkforskare, och när de upptäcker en ny stam urskogen i Indonesien så får de åka dit och bo med den stammen. Föräldrarna studerar språket och barnen växer upp där. Den stammen krigade mot varandra hela tiden, det blev som en ond spiral. De dödade för att hämnas, och de hämnades för att någon av deras nära och kära hade blivit dödade. Jag skulle kunna tänka mig att samhället skulle se ut ungefär så om inte religionen kommit med i bilden. När de här människorna från Tyskland kom och bosatte sig i stammen blev de chockade över att se sådan brutalitet med tanke på värderingarna de hade från kristendomen. De fick tillslut den här stammen, som kallas Fayu, att ändra på sig. De lever nu fredligt.
Det stora MEN:et :
Trots principerna vi har så krigar vi, och vi har inget att skylla på längre. Det ligger fan inte i vår natur att använda våld, om det inte handlar om att försvara sig. Israel och Palestina har hamnat i samma mönster som Fayu tror jag, de hämnas och hämnas hela tiden. Det är naivt att tro att om några skulle komma in från andra länder och få folket att förstå vad de håller på med, så skulle de sluta. Som de gjorde i Fayu. Det skulle säkert inte funka, de är ju fan helt järntvättade av allt krigande. Men fan vad jag hoppas ändå. Jag tror på det goda i människan, vi vill inte kriga egentligen.
What can I say, I'm a dreamer too..

/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar