2011-08-31

Uppskatta fördärvet en stund med mig

Sommaren är död.

Den här dagen har varit speciell. Imorse, när jag satt på bussen, kände jag hur någonting kröp på min haka. Jag krafsade mig på kinden, granskade min hand och såg min värsta mardröm: En spindel hängandes på en tråd. Jag gjorde det enda rätta, nämligen skrek, daskade till bruden bredvid med handen tack vare min okontrollerade polaroidpicture-shake och hoppade upp från min stol. Sedan bad jag om ursäkt, satte mig ned och fortsatte resan med att läsa min bok otroligt noggrant.

Sedan tappade jag ett glas i matsalen, på golvet bredvid den trasiga tallriken som någon hann tappa före mig. Turnén fortsatte sedan med att skaka rumpa till "afrikansk musik" på Friskis danspass. Tycker personligen att jag lyckades bättre än de andra 62-åringarna. (get it? it's lajk i'm insulting majself)

På busshållplatsen väntade jag med två gamlingar. En tant och en gubbe okej. Och tanten sa:

"En väninna berättade för mig att på sådana föreställningar måste dom ha såna där 'stand-by', eller ja, inhoppare till huvudrollerna. Om den kvinnliga huvudrollen skulle bli sjuk så kallas inhopparen in. Den manlige huvudrollsinnehavaren hinner knappt träffa inhopparen innan scenen. Det ENDA som mannen talar med inhopparen om är 'Hur vill du bli kysst?' HAHAHAHAHAHA!! Håhåååå! Förstår du? Kvinnan måste säga så hon inte blir ssschheneeerad på sceen! Mannen frågar kvinnan 'Hur vill du bli kysst?' SÅ HON INTE SKA BLI SCHENERAD PÅ SCEN!! HAHAHA! Det var ett schämt. Jag tyckte det var roligt."

Det fick mig att känna mig väldigt distanserad från den äldre generationen. Dels i hur de talar, och dels i deras värderingar. Det är otroligt spännande hur mycket som kan hände på bara några decennier men också väldigt läskigt. Gubben satt för övrigt helt tyst och tittade bort under hela utspelet. Jag förstår honom.

Sen blev jag omgådd av en gå:are på väg hem från bussen. Hon såg jävligt arg ut, till och med så jag blev lite rädd, och jag fick lust att skrika "VISST FAN BLIR MAN LYCKLIG AV ATT MOTIONERA!??" till henne.

/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar