2009-04-04

Dessa äldre.

När jag och Martin stod och kysstes hejdå vid Gullmarsplan idag kände plötsligt jag hur någon slog till mig hårt i sidan. En kvinnoröst sa; "Det där får ni göra hemma!!". Jag vände mig om och såg en tant gå bort från oss, samtidigt som hon stirrade på mig med tjurig blick.
Jag fick lust att skrika; BARA FÖR ATT DU INTE FÅR NÅGOT, JÄVLA ÖKENFITTA!!
Men det gjorde jag inte, dels för att jag såklart kom på vad jag skulle säga när hon var för långt borta för att höra, men också för att det var lite för kraftigt kanske. Jag tror inte hon "får något", gud, om hon gör det så vill jag inte veta. Äckliga bilder i huvudet på beställning. Men varför ska alltid gamlingar få komma undan med sånt där hela tiden? Alltid hör jag från mina kompisar hur folk får en smäll av någon tants väska om de har fötterna på sätet, trots att de lagt en tidning under fötterna plus att det finns flera tomma platser på busssen/tunnelbanan. Varför tycker gamla människor att de har rätt att uppfostra ungdomar? Tror de inte på att föräldrarna gör ett så bra jobb som möjligt? När det gäller fjortisar som väsnas och beter sig illa får de gärna smälla till dom på käften, och hälsa från mig, men varför kan man inte bara få visa kärlek öppet? Det var ju inte så att vi stod och grovhånglade, utan det var bara en.. långtradare. Eller vadfan det nu heter.
Respekt för gamla människor är något man får lära sig tidigt. "De har minsann tjänat samhället hela livet, så nu ska de i alla fall få ha det bra på sin ålders höst. Sätt dig upp och ge plats åt kärringen nu, Alva". Man ska vara hövlig och tala högt och tydligt, svara ja tack tant eller nej tack farbror.
Som många av mina vänner frågat sig, så gör jag det nu också; Varför ska man visa respekt mot gamlingar, om de inte visar respekt tillbaka? Om de nu är så konservativa eller besvikna på livet att de inte tycker om när folk visar kärlek öppet, eller kanske sitter på bussen och skrattar med sina vänner, kan de då inte göra något av sina liv och sluta klaga? Med de möjligheterna de har. Varför ska jag behöva sota för deras tragiska liv?

Jag ska fan bli en glad tant som har skinnjacka tills jag blir nittio, sitter på parkbänkar, tittar på molne, käkar godis och tänker hur jävla underbart livet är. Bara för att jävlas med alla andra surkärringar, såklart.

/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar