2010-04-25

Till skolan, Du som haver barnen kär

Jag är trött på skolan. Jag går till skolan för att studera. Det är vad Man gör, ska göra. Dock känns det inte så. Det har svängt av någonstans och vi har kommit in på någon helt annan väg. Jag tycker det känns som att jag går till skolan för att Bli studerad istället för att studera själv. Lärarna studerar ens prestationer, som för övrigt är never fucking ending. Allt för att dom ska se Vem man är och Vad man kan åstadkomma.
"Vad har du förstått av det här?"
"Vad kan din hjärna komma fram till för slutsatser och tolkningar grundat på din analys av det är ämnet?"
Och ämnet kan vara allt ifrån bläckfiskfakta till diktaturhistoria.

Man blir också studerad av alla elever. Sociala studier, underbart.
"Hur reagerar hon om jag säger så?"
"Varför gjorde hon så när han gjorde det på ett helt annat sätt? Hans sätt var ju mycket bättre."
"Vad fan har hon på sig? Vad fan saaa hon?"
Jag är jag. Jag är en människa. Jag pratar och går och för mig. Är du klar snart med att placera mig ett fack i ditt system av stereotyper och kanske till och med kan börja lyssna på vilka nya tankegångar jag försöker bidra med till din bubbla?

Jag lär mig saker av att gå i skolan. Jag vill inte sluta gå i skolan. Jag kan visa vad jag lärt mig av det här ämnet. Jag är bara trött på att bli bedömd, och att gång på gång behöva prestera för en stämpel som inte ger mig någon tillfredsställelse alls.
G -
VG punkt. "Fint, du är nästan där! Försök föra dina tankar ett steg längre."
MVG punkt. "Bra där, intressanta tankegångar. Fröjd att läsa!"

Ge mig istället lite feedback? Let's prata? Let's ha dialog där vi kan diskutera ämnet? Varför måste du säga om jag diskuterar bra eller dåligt, vad är bra eller dåligt? Dialoger och enskild feedback, då man faktiskt lägger ner lite tid på enskilda individer och inte elever som grupp, har skolan inte tid med för de ska massproducera kunniga människor. Massinlärning. "Jag är en tröja som produceras i Kina" är samma sak som "Jag är en elev på en gymnasieskola".
När jag nu är inne på mitt fjärde år av att bli analyserad vet jag vad jag är bra och dålig på. Kan jag få hoppa av det här nu och bara få lära mig istället? Till och med lärarna vet mina styrkor och mina svagheter! Jag förstår systemet, jag VET hur man analyserar och utifrån det kommer fram till egna slutsatser. Jag kan göra det med VAD SOM HELST!

"Hm. En kniv. Den är vass. Utifrån det kan jag dra slutsatsen att jag inte bör skära någon person med den, eftersom det skulle vara att bryta mot lagen. För lagar ska man inte bryta mot, det har jag lärt mig. Jag ska inte heller skära mig själv med den. Det skulle göra ont, och det är inte bra. Jag skulle också kunna dö, och det skulle göra folk ledsna. Det är inte bra. Man ska vara glad."

Jag känner mig som en djävla apa. Fast i ett system jag accepterat, något jag inte mår bra av. Det äger mig, är över mig och har makten över mig. "Demokratiskt system där eleven ska vara med och bestämma."? Fina tankar. Det är ändå upp till läraren i slutändan.
Varför_tänker_ingen_på_det_här.

/inkzor

4 kommentarer:

  1. where's the like buttom? haha. fint sagt! :)
    //lisabet

    SvaraRadera
  2. Jag gillar dig ingrid. Väldigt mycket.

    SvaraRadera
  3. Taack lisa! Puss på dig.

    Jag gillar dig också, Lage!

    SvaraRadera
  4. du skriver väldigt bra!

    SvaraRadera