2009-09-02

Mer mys och vila åt folket

Efter skolan idag åkte jag och mamma till Finntorp för att pröva på yoga. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag känner mig förödmjukad i sinnet på ett sätt, men en annan del av mig tyckte om det.
I studion satt/låg man på mattor av fårskinn = luktade får. De flesta övningarna handlade mycket om andning. Den yogakursen vi valt att ta är mer av en meditationskurs än en yogakurs, så övningarna var inte så fysiskt krävande. Det var strange när vi skulle mumla ut massa ord som t.ex sat (andas in) nam (andas ut). Vi gjorde också en övning som kallades "eldandning" då vi skulle andas in och ut väldigt snabbt, och liksom putta ut luften med magen. Så snabbt man kunde skulle man göra. Kände mig som en frikyrkomedlem som försökte hamna i ett transliknande tillstånd för att få kontakt med den helige anden. En annan grej som var kul var att hon sa att man inte skulle göra eldandnings-övningen om man hade mens, vilket fick mig att fnissa eftersom alla där var post-klimakterie tanter..
Men det var skönt. När jag verkligen bara var där och andades och inte tänkte på något annat kände jag mig rätt befriad. Tankar kan vara väldigt fängslande. Det gick dock inte så bra för mig att inte tänka på annat, det är något jag väldigt sällan gör. Folk säger att jag tänker för mycket. Kanske.
Stört dock att folk betalar ca 1000 spänn för att under en termin ha en och en halvtimme i veckan inbokat för vila. Att man måste betala för det, att bestämma en viss tid. Att vi inte ens har tid för det själva, att vi inte fixar det. Det är stört. Önskar att vårt samhälle i västvärlden hade lite mer mys och vila, fan vad jag älskar mys och vila.. Typ som när vi sätter ihop alla små fåtöljer på rytmus till en stor soffa och alla bara lägger sig där och väntar på att nästa lektion ska börja. Det är så najs.

/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar