2010-01-02

Saknaden av en hand

Det är midnatt och jag börjar bli lite småhungrig.

Min mamma föreslog att jag skulle bjuda över några vänner på "pulkparty", då man åker pulka och sedan dricker varm choklad. Eller varför inte båda samtidigt? Fräsigt, minst sagt fräsigt. Jag är inte o-på

All musik har låtit småfalsk i mina öron idag. Det är säkert fel på mina öron, eller mina hörlurar kanske.

Jag har svårt att komma i säng. Den stirrar på mig ont och väntar på att hålla fast mig med rastlöshet och test på mitt tålamod. Helt bar inför natten. Nej, jag associerar inte sängar med något positivt.
Jag känner mig ensam och väntar på att någon ska komma in till mitt rum, klappa mig på kinden och ligga bredvid mig tills jag somnar. Klappa mig över håret och örat i långa drag, i samma takt. Aldrig i otakt. Det fungerar inte, då blir jag orolig, en nackdel med att vara musikalisk. Mina föräldrar har redan gått och lagt sig, så dom kan jag inte räkna med, men min pappa var bäst på det. Han klappade med sin stora, varma hand på sidan av mitt huvud, ner över mitt öra och till min kind. Hans händer är ganska torra för att han diskar så mycket, och jag minns känslan av hans torra hand på min kind och det svischande ljudet som blir när man drar en hand över sitt öra. Prova själv. Det börjar ljust när man är ovanför örat, sedan blir det mörkare och högre när handen åker över örat, och till sist ljust igen när handen lämnat för kinden.
Min mamma å andra sidan, är en gudinna på att klia ryggar. Hennes naglar är perfekta för det. Jag minns hur hon brukade börja med att klia jämt över hela ryggen med naglarna, för att sedan övergå till att stryka lätt med fingrarna, och som avslut klappade hon min rygg med handen tills jag sov. En upplevelse jag önskar alla.

Den här kontakten; att somna bredvid någon, i samma rum som någon, hopslingrad med någon, på någons arm, har jag aldrig vant mig av vid. Jag förknippar den med trygghet.

Imorgon kväll.. Typ från middagstid och framåt. Vem vill vara med mig? Jag orkar inte med dom här kvällarna.

Vill ni veta en vacker låt? Bon Iver - Re: Stacks

/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar