2010-09-16

Ge eleverna lustgas på mattelektionerna

Tänk er, nu har jag varit hemma i två timmar. Rätt naaajs. Har gjort lite läxor och så. Vilket behövdes. Bara GeMu som ska göras. Historian är klar, engelskan är nästan klar. Matten gjorde jag klart idag med Jonas hjälp (tack!!11), till och med det sista talet som jag lackade arn på! Ja, jag yttrade även orden; "Jag förlöser hellre ett barn än räknar dom här talen just nu!". Men det gick ändå.

På en konsert säljs 800 biljetter. Summan av alla sålda biljetter är 50920 kr. Vuxenbiljetterna kostade 80 kr, och ungdomsbiljetterna kostade 40 kr. Hur många vuxna och ungdomar kom på konserten?
Svar: Antag att antalet vuxna på konserten är X. Ekvation: 80x + 40(800-x) = 50920. Fortsätt på det, blabla räkna ut. HELL YEAH! Tror jag. Vi får se när vi får tillbaka pappret.


AJA(baja). Alltså knappen som man stänger av datorskärmen med har gått söö-hööndeeeer. Den är hela tiden intryckt numera, och om datorn inte är på så står den alltså i vänteläge. Mitt miljövänliga hjärta blöder om kvällarna när jag inte kan slita blicken från den orangelysande off-knappen i högra hörnet nere på min skärm. AARGHH!

Kolla! Om ni är mellan 16-27 och gör den HÄR undersökningen om dina studier kan ni vinna en mac-dator. Den tar en minut, max. Min kusins fästman länkade den till mig och han är pålitlig... Hoppas jag.

/inkzor

1 kommentar: