2012-03-17

Bastuproblematik

Igår kväll var jag på bastukväll hemma hos Jesper. Det var jag, sju killar och en flickvän till en av killarna. Kanske en konstig grej, eller inte. När jag satt där i bastun med tre av killarna, iklädda badkläder, väldigt svettiga och pratglada, slog det mig att jag måste ha ett mycket större bekräftelsebehov en vad jag visste om för att jag satt där iklädd bikini utan att skämmas. Jag avfärdade den tanken direkt för den kändes helt miffad och fel. Så var det verkligen inte alls utan att jag kunde sitta där var snarare var ett bevis på att jag känner mig väldigt bekväm med dem och med mig själv, samt att jag inte känner mig annorlunda i sällskapet bara för att jag är brud. Dessutom var jag helt röd och råsvart under ögonen så det var ju verkligen ingen show-off grej av min kropp. Som om jag någonsin skulle vilja göra det. Det är lustigt att debattera med sig själv i sitt huvud. Mer än så tänkte jag inte på det för jag hade en svintrevlig kväll.

Tanken slog mig nog eftersom jag pratat med en annan av mina manliga vänner om att ha en bastukväll hos mig varpå han blivit helt bestört och sagt saker som att det verkligen var opassande och att jag väl inte menade det. Jag blev så himla förvånad då, hade verkligen inte tänkt att det skulle spela någon roll. I många länder bastar kvinnor och män nakna tillsammans, men här hade jag ju tänkt badkläder och varför inte när man kan åka och bada tillsammans på sommaren? Kanske är det väldigt erotiskt med bastu för vissa, för mig är det mer en najs grej som många finska gubbar gör tillsammans för att det är skönt och man får tid att snacka. Min manlige vän hade planterat tanken hos mig om att det var fel. Jag håller inte med, det är nog han som är obekväm i sig själv och därför tycker det blir skevt. Det blir lätt skevt i hormonåldern som vi är i, men jag skulle önska att vi kan ta oss ifrån det snart.


Nu ska jag rensa rum och så. Ikväll stundar hemmakväll med kusiner och hund. Vi ska göra egen pizza och de ska käka en hemsk mängd lördagsgodis såsom barn måste göra.

/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar