2012-03-09

Min vegetarianism - 6 vanliga frågor

Ett inlägg som jag tänkt skriva sedan några veckor nu. Jag vill besvara några frågor som jag ofta får som vegetarian eftersom det känns bra för mig själv att formulera konkreta svar, plus att det kanske är bra för er som frågar. Fråga gärna själva något som ni vill ha svar på och som jag missat.

Äter du fisk/mjölk/kyckling/ägg/kvistar? 
Jag är alltså lakto-ovo-vegetarian, vilket innebär att jag äter ägg och mejeriprodukter men annars bara vegetabilisk föda. Jag äter honung och ibland gelatin. Jag har funderat på att sluta med mejeriprodukter eftersom jag är laktoskänslig men har inte gjort det på grund av att jag har svårt för soja/havre/rismjölk och jag äter ändå inte så mycket mejeriprodukter. Känns onödigt att utesluta det helt, även om dagens mjölkproduktion är i högsta grad onaturlig då kossornas juver blir abnorma eftersom de tvingas kalva konstant för att producera ett stadigt flöde av mjölk. Ägg äter jag dock varje dag och ser det som en viktig del i min kost då jag får i mig protein som jag behöver. All mjölk som vi handlar till vårt hushåll är ekologisk, och alla ägg är i största möjliga mån frigående och ekologiska. Dock vet man ju inte exakt hur bra det egentligen är. Det är förstås också en bekvämlighetsfråga - jag reser mycket och det blir svårt att vara kräsen om det enda som bjuds är en omelett. Kvistar är äckliga.

Hur länge har du varit vegetarian?
Sedan oktober 2010, alltså ett och ett halvt år lite drygt. Jag känner mig som en nybörjare som inte borde svara på såna här frågor egentligen men jag tänker väl att jag ger min personliga bild av det hela.


Varför blev du vegetarian?
Ja det var ju det. Man kan säga att jag åkte till Bryssel med GU över en långhelg och blev indoktrinerad, vilket jag tycker är helt okej och ganska rimligt. Det var så det började, jag skulle prova i en månad tror jag. Det gick liksom bra antar jag så jag fortsatte. Jag fortsatte för att det kändes rätt, GU gav mig en knuff in i det och jag tog det steg jag inte vågat ta. Sedan fördjupades insikten om att det var rätt, och argument som bekräftade det var till exempel hur enkelt och naturligt det kändes för mig, hur lite jag egentligen behövde/tyckte om köttprodukter så det var inte direkt någon förlust. Sedan blev jag ju också vegetarian i samband med att mitt miljöengagemang blev större och därmed fanns det många resonemang om dels påverkan på miljön men också djurrätt som fick mig att tänka om. Jag kan till exempel numera säga att jag inte kan tänka mig att äta ett djur som jag inte skulle kunna döda själv. Och jag har varken möjlighet eller viljan att döda ett djur själv just nu så därför avstår jag. Köttindustrin har blivit just en industri istället för en del i ett kretslopp. Det är för snedvridet. Det finns en väldig distans till djuret i slakthuset när det man äter av det är en inplastad, röd klump som är god att marinera i honung och vitlök. Så länge som överkonsumtionen på kött pågår kommer jag att avstå för då hjälper jag i alla fall till att kompensera andras överkonsumtion.


Om du var nödställd på en öde ö och den enda födan som fanns var ett djur - skulle du äta det då?
Man kan vända på det: "Om du var strandsatt och den enda födan som fanns var ett salladsblad, skulle du äta det då?". Svaret är ja - nöden har ingen lag. Min vegetarianism är ju lite av ett privilegium eftersom jag faktiskt kan välja att inte äta kött då jag har tillräckligt med mat för dagen ändå. 


Saknar du något från ditt liv som köttätare?
På sommaren när det grillas kan jag sakna en oxbiff med pepparsås. Det är comfortfood och barndom, det är svårt att få en ersättare till den konsistensen som en biff har med vegetarisk mat. Hamburgare, korv, kyckling och fisk kan man fuska till sig, men inte biff. Svårt med fibrerna. Ibland kan jag också få bacon-sug men det försvinner ganska snabbt när jag ser källan till doften. Det ser ju askonstigt ut. Bara massa fett och olja och nej. En sista grej är väl pappas kyckling i ugn. Den är saftig. Det är svårt med quorn, eftersom det är svamp suger den mest upp all saft och man står där vid stekpannan och undrar vartfan all sås tog vägen. Såsen är ju najs. GIVE IT BACK, DAMN YOUUUUU SPONGE! Sen äter man den också är den god ändå, för såsen är ju inuti. Man får ha en skål med sås och hälla på. Visdom i sin renaste form det här, känner jag.


När ska du börja äta fisk?
Jag har halvt sagt till folk i min släkt och några omkring mig att jag funderar på att börja äta fisk, men jag har inte gjort det än. Några anledningar till varför jag inte gjort det är att jag inte gillar fisk, fiskar föds oftast upp i dåliga förhållanden och jag har ingen lust att bli dålig i magen för det blir man ibland när man ska börja smälta kött igen efter att ha varit ifrån det under en längre period. Anledningen till varför jag funderar på det är för att jag är rädd att jag inte får i mig tillräckligt med Omega 3, och om man skulle ta tabletter kommer det ändå från fiskleverolja som utvinns på skumma sätt men senast i höstas hade jag bra värden och jag mår bra så det kommer inte hända på ett tag. 

/inkzor

2 kommentarer:

  1. du har säkert redan hört om sätt för vegetarianer att få i sig omega 3, men skriver några rader om det ändå!

    något som många vegetarianer gör för att få i sig omega 3 är att äta en tesked linfröolja eller rapsolja om dagen, men det ska tydligen vara rätt äckligt, men kanske värt det ändå om man tänker på att fetterna minskar risken att få hjärt- och kärlsjukdomar och demens. eller så kan man käka mycket valnötter, men kroppen tar lättare upp omega 3 från olja. sen finns det ägg som innehåller extra omega 3 eftersom hönsen äter ett foder som innehåller linfrö.

    SvaraRadera
  2. Asbra tips Softe! Ska testa linfrögrejen. Anna Skipper körde ju stenhårt på det i morgonsmoothiesarna i Du är vad du äter. Lär ju vara ligit!

    SvaraRadera