2010-08-04

Fight Club och Donnie Darko. Gud vad jag älskar att se bra film.

Såg två klassiker igår. Jag tyckte väldigt mycket om båda två. Fight Club hade man ju hört att man skulle se, men jag lurades av namnet och alla bilder man ser på Brad Pitt i bar, blodig överkropp och sket i att se den eftersom våld inte är min grej. Men seriöst nu, alla som inte sett filmen bör göra det enligt mig. Den är otroligt filosofisk och samhällskritisk, samtidigt som dialogerna är underbara, klippningen likaså plus att storyn är sjukt bra gjord. Skådisarna är fan grymma också. Jag måste se om den, när man ser slutet så inser man en massa skit som man inte gjort innan och jag kommer se den ur ett helt nytt perspektiv nästa gång. Filmen är så mycket större än man tror.

Fight Club:






Jag blev överrumplad av Jake Gyllenhaals skådespeleri i den här. Han är helt fantastisk, trots att han är så ung här. Även den här filmen är väldigt samhällskritisk, lite Gökboet; Vem är galen, vem är frisk? Fast inte lika påtagligt. Mer typ en resa på ett sätt, då man som ung försöker få reda på vem man är och hur världen fungerar, och hur man då ändå måste utforska dom delarna av världen som man tycker är skit. Efter ett tag ändras filmen helt och blir futuristisk och väldigt filosofisk, där man kan tolka den hur som helst. Ödefilosofi typ. Det är en vacker film tycker jag.

Donnie Darko:





/inkzor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar