2010-06-07

När det gäller tjänster är jag liberal

Åååh vad jag har svårt för det här med tjänster. Att göra någon en tjänst, det är ju så bra. Snällt liksom, och man får ofta tillbaka om man ger. Dock så är jag en sådan person som verkligen inte förväntar mig att någon ska göra mig tjänster. Det faller mig aldrig ens in att be någon gå och hämta något åt mig som jag är för lat för att hämta, även om den personen är påväg mot mitt håll och precis går förbi just den saken. Jag provade det idag. Bad Arvid att ge mig en kaka, vi fick kakor på samhällskunskapslektionen. Han var redan framme vid burken och jag satt för långt bort för att kunna sträcka mig men med hans hjälp kunde jag möta kakan på halva vägen. Han gjorde det. Jag blev jätteförvånad. Liksom, att det ens funkar? Man kan be folk att göra småsaker åt en? Varför jag aldrig ens skulle komma på tanken är väl för att jag lärt mig att om man vill ha något så får man fixa det själv. Om man har ett problem så får man lösa det.

Alltså, om man har glömt cykeln vid busshållplatsen hämtar man den, eftersom man varit klantig. Man ber inte sin kompis eller sin dotter göra det. Därför blev jag otroligt förvånad när min ömma moder sa att hon var trött och tyckte att jag kunde åka och hämta hennes cykel som hon glömt. Busshållplatsen ligger 2 km härifrån.

Hon sa att hon skulle göra samma sak för mig och jag antar att jag kan använda den här gesten till min fördel i framtiden. Känns bara som att jag gör såna här saker för mamma hela tiden. Ibland känner jag mig lite som en betjänt. "Hämta min väska, kan du vattna blommorna, ring henne åt mig och säg att vi är på väg". Trots att hon likväl inte har något för sig och kan göra alla dom där sakerna lätt. Jag har aldrig sagt emot för hon kan använda argument som "Jag är din mamma." till sitt försvar. Vad kontrar man på det liksom? På senare tid har jag börjat säga "Men det kan väl du göra", och då är jag ju tydligen en dryg jävel som inte vill min mor det minsta gott.

Jag gjorde det till slut,hämtade cykeln alltså, för hon hade ju sovit dåligt inatt. När jag kommer cyklandes på vår uppfart ser jag mamma och pappa komma ut hur huset. Frågade vad de skulle göra och hon sa att de skulle ut och ta en promenad.

"Så du kan inte gå och hämta DIN CYKEL som DU GLÖMT, för du är FÖR TRÖTT för DET men du kan GÅ PÅ PROMENAD PÅ KVÄLLEN??"

"Ja."

... Vilken hycklare va? Aldrig igen. Ska aldrig be folk om småskit som man kan göra själv. Behandla din näste som du själv vill bli behandlad. SKÖT ER SJÄLVA. Man får ändå inget tillbaka.

/inkzor

1 kommentar: