2010-06-25

Vitamin well (?)

Förstår verkligen inte vitamin well everyday-dryckerna. Folk köper dem och tror ärligt att det är nyttigt och fint. Såg en snubbe idag som satt ute med en kopp kaffe, en cigg och en såndär flaska. Som att det kompenserar liksom. Jag antar att det är bättre än en flaska cola, det är inte det jag menar, jag blir bara förbannad på folk som är sålda på den grymma reklamkampanjen som utförts för den här produkten. Cred till dom liksom förresten. Det blev visst en trendig liten flaska som alla indiekids/fjortisar/hippa 20/30-åringar på söder dricker ur, det är inte lätt att genomföra en sån grej. De finns överallt nu, på deras hemsida står det såhär:
"Vitamin Well finns att köpa på Apotek, 7-eleven, Pressbyrån, ICA, Coop, Hemköp, Vi-butiker, OK/Q8, Statoil och Preem. Du hittar oss även på en lång rad caféer, sportanläggningar och golfbanor över hela landet."
OKEJ. Vi förstår, överallt. De är till och med "Årets Produkt" på pressbyrån.

Men jag orkar inte lyssna på prisandet av denna dryck, kan någon för guds skull tänka på sockerhalten i det här? Så fort jag nämner det bland de som konsumerar dessa drycker så blånekar de och blir väldigt förvånade av sanningen. Det är så himla bra av företaget att de liksom inte ens säger något i kampanjerna och bara pratar om hur nyttigt det är. Det finns inte att hitta någonstans på hemsidan heller.
Första ingrediensen på innehållsförteckningen av dessa drycker är vatten, andra på listan är druvsocker. Det betyder alltså att drycken innehåller nästmest socker, och det är då druvsocker vi pratar om, även känt som glukos.

"När man äter mat som innehåller sockerkedjor (kolhydrater) så kommer dessa att snabbt brytas ned i sina enkla beståndsdelar och en stor del kommer att hamna i blodet i form av blodsocker. Kroppen kan ej lagra glukosen i sin grundform utan slår ihop molekylerna parvis till glykogen som dels kan lagras i muskelvävnad, dels i levern. Den energi som inte används genast eller korttidslagras som glykogen kommer under inverkan av hormonet insulin att (långtids-)lagras som kroppsfett."

Som sagt dock. Bättre än läsk, men inte helt nyttigt. Point proven, nu ska jag sluta leka anubis.

/inkzor

1 kommentar:

  1. Nu är nog Anubis lite stolt över dig. :D
    Fast om det är en drycken jag tror att det är, så är deras grapefrukt-smak asgod :((( Men men, jag håller med. Folk som tror att de är nyttiga och hälsosamma för att de dricker det är ju n00bs.

    PYSS

    SvaraRadera